Gå til innhold

Generelt om hudsykdommer hos barn

Mange barn kan oppleve å ha forbigående hudproblemer fra tid til annen. Andre får kroniske hudsykdommer som varer livet ut. Barn som har en hudsykdom kan i perioder være slitne på grunn av betennelse, kløe og smerter. For mange kan dette føre til lite eller urolig søvn. Psoriasis og eksem er de to kroniske inflammatoriske hudsykdommene med høyest forekomst i Norge. Her kommer en kort beskrivelse av hudsykdommene psoriasis, atopisk eksem, urtikaria og hidradenitis suppurativa.

Psoriasis kjennetegnes gjerne ved at huden blir tykk med skjelldannelser på en sår hudoverflate. Produksjonen av hudceller går raskere enn normalt. Hos de med en arvelig tilstand oppstår det første psoriasisutbruddet i 10-20 årsalderen. Psoriasis deles inn i tre alvorlighetsgrader: mild, moderat og alvorlig.

Atopisk eksem starter ofte som tørre flekker på huden, som etter hvert utvikler seg til rødt og kløende eksem. Eksemet kan også væske. Små barn har ofte utslett på innsiden av ledd, og ofte i knehasene, i bøyefuren ved albuen, rundt håndledd og ankler, på halsen og på hodet. Det er også vanlig å ha eksem på hendene. Smøring av huden med en god fuktighetskrem virker forebyggende og bør brukes uavhengig av om man har et eksemutbrudd eller ikke. Mange blir kvitt eksemet i 6-7 årsalderen.

Urtikaria, også kjent som elveblest, er en reaksjon i huden og kjennetegnes av kløende utslett. Disse hevelsene, eller vablene, er bleke eller røde hos de med lys hud og grålilla eller mørkere hos de med mørk hud. De fleste hevelsene kommer og forsvinner ofte i løpet av minutter eller timer (akutt urtikaria). Ved daglige eller gjentatte utbrudd over en periode på mer enn seks uker defineres det som kronisk urtikaria. Akutt urtikaria forekommer hos ca 20% av alle barn, mens kronisk urtikaria forekommer sjeldent.

Hidradenitis suppurativa (HS) er en kronisk, inflammatorisk hudsykdom som oftest debuterer etter puberteten, men som i noen tilfeller opptrer før. En antar at HS oppstår i spesielle svettekjertler som vi har under armene og i lysken. Omtrent 1% av befolkningen har HS, men det antas å være store mørketall for denne diagnosen.

Tipsene du finner på denne nettsiden er generelle. Det er noen forskjeller knyttet til hva som kan irritere huden ut i fra hvilken hudsykdom barnet har. Lik diagnose vil også kunne oppleves ulikt fra barn til barn. Ulike faktorer, eller triggere, kan påvirke hudsykdommen. Både positivt og negativt stress kan føre til en forverring av huden. Mange med en kronisk hudsykdom opplever å ha gode og dårlige perioder. Det er viktig å poengtere at de nevnte hudsykdommene ikke er smittsomme.

Veldig mange barn opplever i dag god effekt av lokalbehandling med kremer og salver og lever derfor godt med sin hudsykdom.

Du finner utfyllende informasjon om de ulike hudsykdommene på hudportalen.no.

Vi ønsker å takke helsesykepleier Eva Konstanse Steffensen for hennes innspill til de praktiske tipsene du finner på denne nettsiden.

Innholdet på denne nettsiden er kvalitetssikret av helsefaglig rådgiver Astrid Blikstad.